Sahabat

Halaman

12 September 2019

Kempen Buy Muslim First ( BMF )

By Dalia Hassan at Khamis, September 12, 2019

Assalamualaikum wbt...

Aku yakin korang semua mesti tau dan terlibat sama dengan kempen Buy Muslim First ( BMF ) melalui facebook Persatuan Ekonomi Muslim Malaysia. Kempen ini adalah untuk menggalakkan kita mengutamakan produk keluaran muslim dalam berbelanja dalam kehidupan seharian.


Entah kenapa, seakan baru tersedar dari tidur tentang betapa pentingnya kita sebagai seorang muslim untuk mengutamakan produk keluaran muslim sekaligus dapat membantu ekonomi orang Islam yang terlibat dalam perniagaan. Dan aku baru sedar dan tahu rupa-rupanya banyak produk keluaran muslim yang berada di pasaran dan juga banyak produk bukan muslim yang menggunakan nama2 berkaitan Islam untuk mengelirukan pengguna.


Aku ada bercerita tentang BMF ni kat sorang kawan aku, tapi entah kenapa beria dia bantah kempen BMF ni. Dia kata tak relevan. Masa tu memang aku berdebat jugalah dengan dia pasal ni. Dan akhirnya aku tersedar bahawa sebenarnya kita tak boleh paksa siapa2 untuk BMF ni. Itu memang hak dia untuk menolak, sama juga seperti hak kita untuk menyokong BMF ni. Tiada yang paksa. Yang perli memerli tu kita biarkan jer la kan. Kita cuma nak bantu orang kita berniaga dan sebenarnya kita ada kuasa untuk membuat pilihan. Yang tak suka tu, pandai2 lah jawab depan Allah nanti bila ditanya apa yang telah kita buat dalam membantu saudara-saudara kita.


Bukan itu saja, golongan bukan islam sendiri mengakui tentang perkembangan positif tentang turunnya harga barang-barang secara mendadak. Ye lah. Bila kempen ni dilakukan, tiba2 kebanyakan barang kat pasaran turun harga termasuklah minyak masak dan juga beras yang dahulunya sangat susah nak turun harga.


Dan dalam pada masa yang sama, seluruh Malaysia mendapat manfaat dari penurunan harga barangan ini.


Selama ini orang melayu kita telah dipisahkan oleh politik. pastikan kita tidak akan berpisah dengan kempen ini.

Dalia : psssttttt! Tahukah anda... Masjid adalah 'produk muslim' yang masih belum mendapat tempat dihati pengguna muslim. Sama-sama kita fikirkan.

Jom maghrib!

0 comments:

PayPal

 

The Kakya Debab (Daebak!) Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review