Sahabat

Halaman

12 September 2019

Tindakan Semasa Jerebu

By Dalia Hassan at Khamis, September 12, 2019
Assalamualaikum wbt

Jerebu ni makin menjadi-jadi nampak gayanya. Dah le aku ni sejenis yang kulit sensitif, dengan resdung lagi. Habis gatal-gatal muka aku dibuatnya. Di tambah lagi dengan aku pergi balik kerja dengan naik motor, memang lagi terdedah la aku dengan jerebu ni. Nampak gayanya nak tak nak esok aku terpaksa jugalah bawak kereta untuk pergi kerja.

Tapi tu la kan. Nak marah pada si pelaku pun tak guna. Benda ni berulang hampir setiap tahun. Tak boleh nak cakap apa dah kalau menteri pun tak boleh nak buat apa. Kita sama-sama je la berdoa agar hujan turun dengan lebat sekaligus dapat menghapuskan partikel-partikel dalam udara yang tak berapa nak bersih tu.

Apa yang perlu kita buat adalah dengan cuba mengurangkan aktiviti fizikal luar rumah supaya kita tak terdedah dengan udara yang kotor. macam aku ni, kalau ikutkan setiap Jumaat memang akan ada program gaya hidup sihat kat tempat kerja aku. Tapi untuk minggu ni, program tersebut terpaksa dibatalkan dan perhimpunan bulanan yang biasanya dibuat di dataran depan IPD pun di tukarkan ke dewan serbaguna.

Kalau boleh korang cubalah untuk sentiasa berada di dalam bangunan (indoor). Kalau korang kat opis tu, duduk je diam-diam dalam opis. Jangan kemana- mana... kalau yang memang bekerja kat luar tu, macam adik-adik yang buat servis Food Panda, Grab Food dan lain-lain tu, nak tak nak terpaksa la korang pakai penutup hidung dan mulut. Pastikan penutup hidup dan mulut yang korang guna tu adalah dari jenis 3  ply. Contoh penutup hidung dan mulut yang sesuai digunakan ialah P100 dan N95.

Udara kat dalam rumah dan opis korang pun korang kena pastikan sentiasa bersih. Kalau siapa-siapa yang ada penapis udara tu, kira kelebihan la kat korang untuk mendapatkan udara yang bersih. Kalau siapa-siapa yang takde penapis udara tu takper, jangan pulak korang stress. Pastikan je udara kat rumah tu bersih. Kalau ada suami, adik beradik ataupun rakan sekerja korang yang merokok kat dalam rumah / pejabat, korang sesah je dengan kayu besbol. Tak pun korang ambik rokok kat tangan diorang tu, korang cucuh je kat peha dia. Kita bagi penderaan sikit kat dia biar dia sentiasa beringat.

Mana-mana yang menaiki kereta tu, korang bukak la penghawa dingin tu. Aku tengok ada je kekawan aku yang tak nak bukak penghawa dingin, nak jimat minyak katanya. Ada tu yang bagi alasan nak hirup udara luar, sebab tu bukak tingkap dan off aircond. Deyyyyyyy! Korang tak nampak ke kat luar tu udara berjerebu???? Kalau on aircond pun, pastikan operasi mode aircond tu dalam mode kitaran udara dalaman.

Selain tu, korang kena banyak minum air kosong. Aku tau yang part kena minum air kosong banyak ni memang korang susah sikit nak buat, sebab aku pun sama. Tapi untuk kesihatan yang baik, kita cuba juga lah gagahkan diri untuk minum sekurang-kurangnya 8 gelas air kosong sehari. Amacam? Boleh ke tidak?

Ok. Last sekali, basuh tangan dan muka dengan sabun dan air bersih selepas melakukan ataupun menghadiri aktiviti luar. Ye lah kan, takut jugak zarah2 tu ikut melekat kat kita. Jadi seeloknya kita cuci la bersih-bersih.



Untuk tengok Indeks Pencemaran Udara (IPU) yang terkini, korang boleh klik link ini.

Selain tindakan semasa jerebu kat atas ni yang korang kena buat, korang juga kena tahu apakah kesan kesihatan akibat jerebu ni.


Jerebu akan memburukkan keadaan penyakit kronik yang dihadapi seperti:
  • Penyakit obstruktif saluran pernafasan kronik
  • Asma
  • Radang paru-paru
  • Sakit jantung
  • Sakit tekak
  • Sakit mata
  • Batuk
  • Selesema
Terlupa pulak aku nak bawak mask aku. Kebetulan kat opis diorg ada edarkan mask ni, bolehlah dari takder. 

Oklah. itu je yang dapat aku share tentang jerebu ni. Sama-samalah kita mengambil langkah selamat semasa berlakunya jerebu ni.

4 comments:

YanSaflina berkata...

Dah beberapa hari tak jadi bawak anak-anak pergi jalan2 sebab takut effect dari jerebu ni..hmm

Dalia Hassan berkata...

Ye lah YanSaflina. Budak2 lagi senang nak dapat penyakit. Sebaiknya elakkan la diorang dari aktiviti luar sampai kualiti udara makin bersih.

Ain Athirah berkata...

tu la. tgok kawan2 update mcm teruk je... stay safe semua org

Dalia Hassan berkata...

Yup Ain. Agak teruk jugalah. Pening dibuatnya. Huhu

PayPal

 

The Kakya Debab (Daebak!) Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review