Sahabat

Halaman

17 Januari 2020

Wang Tak Dituntut ( WTD ) - e-Gumis

By Dalia Hassan at Jumaat, Januari 17, 2020
Assalamualaikum wbt

Bagi korang semua yang masih belum mencuba nasib untuk menyemak kalau2 ada rezeki anda dalam WTD, bolehlah semak di website eGumis...

Tapi sebelum tu, korang kena daftar dulu kat sini.. sila klik


APA ITU WANG TAK DITUNTUT?

Kredit : Sini
WTD adalah wang yang sepatutnya dibayar kepada pemilik akaun dalam satu tempoh masa tidak kurang setahun. Ianya boleh datang hasil daripada gaji, komisen, upah atau bonus daripada majikan kepada kakitangannya.
Selain itu, WTD boleh juga boleh jadi wang dalam kredit sesuatu akaun yang tidak lagi dikendalikan oleh pemilik dengan apa cara sekalipun dalam satu tempoh masa tidak kurang dari tujuh (7) tahun. Ianya sama ada akaun simpanan, akaun semasa atau akaun simpanan tetap.
WTD juga boleh datang hasil daripada wang dalam kredit sesuatu akaun dagangan yang telah tidak dikendalikan melalui apa-apa urusniaga dalam satu tempoh masa tidak kurang dari dua (2) tahun. Contohnya akaun pemiutang dagangan atau akaun penghutang dagangan berbaki kredit.
 WTD tertakluk di bawah Seksyen 13 (1), Akta WTD 1965 iaitu:
  • Apabila Pendaftar WTD berpuas hati bahawa pemohon adalah pemilik yang sah, Pendaftar akan membayar kepada pemohon WTD dari Akaun Amanah Disatukan atau Akaun Hasil Disatukan.
  • Pemohon perlu menyakinkan Pendaftar WTD bahawa beliau adalah pemilik sah atau mempunyai hak di sisi undang-undang ke atas WTD tersebut.
  • Tiada tempoh masa yang dihadkan bagi permohonan tuntutan WTD.
  • Pendaftar WTD telah menetapkan garis panduan permohonan tuntutan WTD dengan menyenaraikan dokumen yang perlu dikemukakan semasa membuat tuntutan.

Bila di semak, tak sangka aku pun ada WTD.. Alhamdulillah.. lepas la buat tambahan untuk aku renew roadtax kereta bulan depan...

Memandangkan aku pun ada patratus lebih dalam WTD, so macamana aku nak tuntut duit ni?

Bersambung.....

0 comments:

PayPal

 

The Kakya Debab (Daebak!) Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review