Sahabat

Halaman

26 April 2020

Chapter 4 : April 2020 ~ Page 117 Of 366

By Dalia Hassan at Ahad, April 26, 2020
Assalamualaikum wbt


Ahad : 26/04/2020

PKP / MCO : Hari Ke-40

Ramadhan : Hari Ke-3

Hari ni aku macam tak ada selera nak sahur. Bangun awal dah, kalau nak masak pun memang sempat sangat. Tapi tak tau la kenapa tekak ni macam tak rasa nak makan apa-apa.. Akhirnya aku buat air milo je untuk sahur..

Macam biasa hari tak kerja time PKP ni aku guling2 je kat rumah... Tak tau nak buat apa.. Tetiba teringat kat aplikasi Gerak Malaysia untuk permohonan rentas negeri hari ni dah dibuka. Selesai je mohon tiba2 je ada semangat baru dalam diri. Sekurang2nya harapan aku untuk balik Johor jumpa suami dan anak2 aku itu ada.

Aku bangun dan kemas apa2 yang patut. Kemudian mood aku untuk buat kuih raya datang lagi.. Oleh sebab Yana dengan Nik Nurul ada sebut nak makan tart aku, aku pun buatlah satu adun tart biasa dan satu adun lagi tart blueberry. Cuma kali ni aku tak jumpa pewarna blueberry.. yang aku jumpa pewarna anggur. Bolehlah. Janji purple walaupun rupa tak cantik macam yang aku pernah buat sebelum ni.


Standby dulu peralatan dan juga bahan untuk menge'tart'...



Erm. Nampak gaya aku dah terkenan badi grup fb 'Masak Apa Tak Jadi Hari Ni'... Camana ntah aku boleh ter setting api atas jer.. dalam 10minit juga la sebelum aku terperasan yang aku bukak api atas je. Abis tart aku satu tray ni garing. Crunchy orang jawa kata.


Ni tart yang dah siap.
Sebenarnya tart aku ni tak sedap mana pun. Kalau nak jual memang aku tak guna resepi yang ni sebab resepi ni adunan tu aku tak letak gula pun. Memang aku tak nak letak.. dari dulu lagi aku lebih suka resepi ni tapi aku rasa siapa yang biasa makan tart orang jual, memang takkan suka tart aku ni sebab tak manis.
Cuma aku je yang suka macam ni.
(Done meyakinkan kawan2 aku bahawa tart ni memang tak sedap dan diorang tak payah la mintak aku punya ni. Nanti tak cukup. Hahaha ok2 aku gurau. Jangan ambik hati. Tart ni pun aku buat sebab kawan aku teringin nak rasa)

Ni menu berbuka aku tadi. Asalnya aku ingat tak nak masak sebab aku dah order Papa John. Tapi bila mengenangkan semalam Kuih Tepung Pelita yang aku order tak sampai2, terus aku ambil keputusan untuk masak apa yang ada. Buatnya roti john aku tak sampai, apa aku nak  buat makan berbuka nanti. Oleh sebab bahan buat bakso ada lagi, tu la yang jadi menu aku untuk berbuka hari ni.

Sampai juga Papa John ni. Terbanyak pulak menu aku hari ni.
 Tauhu bergedil pun aku ada goreng tadi. 

Mula2 aku ingat nak potong betik ni.. tapi risau kalau dalam dia masih keras. Betik ni Yatz yang bagi aku, hasil tanaman dia kat depan rumah. Aku ni kalau rumah aku kat sini ada tanah, nak gak aku bercucuk tanam. Nak bercucuk tanam kat keliling rumah kat kg, memang krik krik la... Takder sapa nak jaga. Tunggu la nanti aku dapat tukar balik Johor. Memang macam2 aku nak tanam.
#beranganitugratisgais

Bakso aku aku tadi. Lupa la pulak nak potong limau kasturi. Patut rasa macam ada yang kurang selain daun sup.



Tembikai merah sebagai kudap-kudapan aku di malam yang syahdu menahan rindu luka di kalbu, please say no to Ustaz Abu Shafiq.

Ok melalut.
Sekian catatan aku untuk hari ni, sebagai kenang-kenangan untuk hari esok.

Daaaaaaaaaaaaa
….......................................................................................................................................




SITUASI SEMASA COVID-19 DI MALAYSIA

26/04/2020





0 comments:

PayPal

 

The Kakya Debab (Daebak!) Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review